www.libel.co.il - טל: 053-710-52-30
ברוכים הבאים לאתר לשון הרע. רוצים לדעת עוד? יש לכם שאלה? פנו אלינו ונשמח לעזור! 

לשון הרע

לשון הרע בבלוג ובפורום באינטרנט, מתי תוגש תביעה?

בבלוג אישי באינטרנט כל אדם פרטי רשאי להביע את דעותיו בחופשיות, ולכתוב ככל העולה על רוחו, כאשר ברוב המקרים הדבר נעשה ללא פיקוח. כך גם בתגובות בפורומים השונים ברשת. חוק איסור לשון הרע קובע אחריות למקרים שבהם פורסם תוכן כלשהו שיש בו לשון הרע, כלומר שהתוכן עלול לפגוע, להשפיל או לבזות אדם פרטי או קבוצת אנשים.

בית המשפט בוחן האם הפרסום בוצע בתום לב, או שלמפרסם היתה כוונה לפגוע, האם יש אמת בפרסום ועניין לציבור, מהי מידת הנזק שנגרם וכדומה. לפי קריטריונים אלה קובע האם מדובר בהוצאת לשון הרע, והאם על המפרסם מוטלת האחריות לפצות את האדם שאליו כוונו הדברים.

סעיף 11 בחוק לשון הרע קובע אחריות עקיפה המוטלת גם על גורמים שסייעו לפרסום הדיבה באמצעי תקשורת. לפיכך במקרים שבהם בלוגר העלה פוסט בעל תוכן לא הולם, או טוקבקיסט פרסם תגובה פוגענית או אמירות בוטות נגד אדם מסוים, עלולים להביא לסיכון גם את הנהלת האתר ומנהל הפורום בעוולת פרסום לשון הרע.

חשיפת בלוגר אנונימי בצו בית משפט

בתביעת לשון הרע שהוגשה בבית משפט השלום בראשון לציון, הגישו שלושה תובעים שהם חברי ועד המקומי ביישוב קהילתי, תביעה נגד בלוגר אנונימי שעניינה בפרסומים משמיצים ושקריים שנערכו בבלוג אישי, הנוגעים למעשיהם של התובעים במסגרת תפקידם כעובדי ציבור.

הבלוג כלל 19 פוסטים כשלצדם תמונות וסרטונים, ובהם תוארו חברי הוועד כמי שאינם כשירים למלא את תפקידם, מאחר שמעלו בכספי הציבור, העניקו שוחד בתמורה לתמיכה ביושב ראש הישוב, איימו על התושבים והטילו עליהם אימה.

הבלוג התנהל בעילום, ועל פי צו בית משפט נחשפה זהות המפרסם. בהתאם להודעת חברת בזק בינלאומי שסיפקה למפרסם שירותי אינטרנט, עלה כי הנתבע הוא זה שעשה שימוש במספר כתובות IP שמהן פורסם הבלוג. הנתבע אשר הודה במעשיו, טען להגנתו כי יש עניין ציבורי בפרסום התכנים בבלוג ויש בהם אמת.

בית המשפט סבר שלא הוכח כי יש אמת בדברים שפרסם הנתבע בבלוג, שבו הוא ייחס עבירות פליליות לאנשי ציבור ללא כל בסיס מציאותי. בית המשפט ציין כי גם אם היה מוצא בתוכן הפרסום כדי הבעת דעה, עדיין היתה נשללת ההגנה הקבועה בחוק, לנוכח חוסר תום הלב בפרסום. לפיכך חייב את הנתבע לשלם לתובעים סך 90,000 שקלים בגין עוולת לשון הרע.

לקוח כינה את עורכת דינו "נוכלת" ו"רמאית" באינטרנט

בתביעה אחרת שהוגשה בבית משפט השלום בתל אביב – יפו, עתרה התובעת שהיא עורכת דין במקצועה, לחייב את לקוחה לשעבר בגין לשון הרע שפרסם עליה בבלוג שכתב אודותיה, ואף ביקשה לחייבו להסיר את הבלוג ולחייב אותו בפרסום הודעת תיקון והכחשה.

בעקבות אי הסכמה בין הצדדים בדבר תשלום שכר טרחה, העלה הנתבע בלוג תחת הכותרת אזהרה ושמה של עורכת הדין. הנתבע תיאר התובעת כנוכלת שהוציאה ממנו כספים במרמה, הוא השתמש בביטויים כמו: "רמאים באים בכל מיני סוגים. לפעמים הם מגיעים בגוף של מי שאמור לעזור לך", וסיכם את האירוע כ"חוויה אישית עם טעם רע".

הנתבע טען כי בפרסום היה אמת שכן התובעת רימתה אותו, ולכן יש לו הגנה מפני תביעה, וכי הפרסום היה בעל עניין ציבורי ובא להגן על אינטרס ציבורי, הוא נעשה בתום לב ומהווה ביקורת לגיטימית במסגרת זכותו לחופש הביטוי.

בית המשפט קבע כי כאשר מצרפים את המילה אזהרה לשמו של עו"ד ומציעים להיזהר ממנו, ברור שיש בכך משום פרסום שעלול לפגוע באדם ובמשרתו. כמו כן, בתחילת הפרסום הנתבע מכנה את התובעת כרמאית, ויש בדברים בבירור משום לשון הרע, וכך גם לגבי שיבוץ הבלוג תחת הכותרת "נוכלים". לכן קבע בית המשפט כי אין להצדיק את הפרסום, גם לא מטעמים של חופש הביטוי, וחייב את הנתבע לפצות את התובעת בסך של 10,000 שקלים.


דרג עד כמה מדריך משפטי זה סייע לך 4.53 מתוך 5.0 (מספר מדרגים 34)

לשאלות בנושא
מלא/י פרטיך כאן
( הפניה ללא התחייבות)

קראו עוד בנושא
תביעת לשון הרע: חוות דעת שלילית וביקורת לקוח צרכנים
בעלת חנות ללבני נשים פנתה אל בית משפט השלום בתל אביב – יפו, והגישה תביעה נזיקית בעילת פרסום לשון הרע בסך של 75,000 שקלים, נגד לקוחה אשר פרסמה ברשת הפייסבוק חוות דעת שלילית על העסק וביקורת צרכנים. על פי עובדות התביעה, במהלך חודש יולי 2015, רכשה הנתבעת שלושה מוצרי הלבשה...
לשון הרע בחוות דעת שלילית וביקורת לקוח צרכנים
לשון הרע באתר זאפ, כיצד לקבל פיצויים בגין הוצאת דיבה?
צעיר כבן 19 שנים רכש טלפון סלולרי מחברת מחשוב גדולה, כאשר המכשיר התקלקל החברה הסירה אחריות, והצעיר בתגובה פרסם סטטוסים קשים על התנהלותה באתר האינטרנט זאפ. בית משפט השלום באשדוד נדרש להכריע האם מדובר בלשון הרע. על פי עובדות התביעה, הנתבע שהוא לקוח פרטי, רכש מהתובעת,...
קראו עוד
לשון הרע בגוגל, מתי ניתן לתבוע פיצויים?
לשון הרע היא דבר שפרסומו עלול לפגוע במשרתו של אדם, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו. הפרסום נבדק במבחן אובייקטיבי, ובית המשפט מברר מהי המשמעות שהקורא הסביר היה מייחס לפרסום. ההגנה הטובה ביותר העומדת לזכותו של המפרסם היא שיש אמת בפרסום והיה בו עניין ציבורי. כיום פרסום...
קראו עוד
לשון הרע בפייסבוק - שיימינג בפייסבוק ופיצויים, אימתי?
כפי שכולנו יודעים, האינטרנט היום הוא כלי התקשורת הגדול בעולם, ומיליארדים משתמשים בו מדי יום. כמות המידע הזורמת ברשת האינטרנט היא דינאמית ובלתי נדלית. האינטרנט הפך למדיה תקשורתית שוות ערך לטלוויזיה, לרדיו ולעיתונות. במרוצת השנים, האינטרנט יצר אפשרות קלה להעביר...
קראו עוד
לשון הרע בטוקבק: האם טוקבק תגובה לכתבה יכול להקים עילה לתביעת לשון הרע?
הזכות לשם הטוב ולכבוד האדם אינה נעלמת במרחב הווירטואלי וגם פרסום טוקבקים מהווה במקרים מסוימים עילה להגשת תביעת לשון הרע, לשם כך נדרש בית המשפט להכריע האם לפרסום הטוקבק היה משקל ומשמעות, או שמדובר בפרסום חסר ערך שכל בר דעת יכול להבחין כי מדובר בדברי הבל. לבתי...
קראו עוד
לשון הרע בוואטסאפ - מתי כדאי להגיש תביעת פיצויים?
האם עלבונות בוואטסאפ מהוווים עילה לתביעת לשון הרע? חוק איסור לשון הרע אינו עושה הפרדה בין הטכנולוגיות המתקדמות, עולם האינטרנט, וקובע כי גם פרסומים פוגעניים במסגרת קבוצות וואטסאפ, כמו הפצת סרטונים מיניים, מהווים פגיעה בפרטיות והוצאת לשון הרע. על פי הפסיקה, פרסומים...
קראו עוד
לשון הרע snapchat – האם ניתן להגיש תביעת לשון הרע על הודעות סנאפצ'ט?
סנאפצ'ט היא אפליקציה לשיתוף הודעות חפוזות באינטרנט, שבאמצעותה ניתן לשלוח תמונות לרשימה של אנשי קשר, להקליט קטעי וידאו ולהוסיף טקסט וציורים. השולח יכול לקבוע לכמה זמן יוכל מקבל ההודעה לראות את התמונה בין שנייה לעשר שניות. לאחר מכן ההודעה תיעלם מהמכשיר של מקבל...
קראו עוד