www.libel.co.il - טל: 053-710-52-30
ברוכים הבאים לאתר לשון הרע. רוצים לדעת עוד? יש לכם שאלה? פנו אלינו ונשמח לעזור! 

לשון הרע

לשון הרע בגוגל, מתי ניתן לתבוע פיצויים?

לשון הרע היא דבר שפרסומו עלול לפגוע במשרתו של אדם, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו. הפרסום נבדק במבחן אובייקטיבי, ובית המשפט מברר מהי המשמעות שהקורא הסביר היה מייחס לפרסום. ההגנה הטובה ביותר העומדת לזכותו של המפרסם היא שיש אמת בפרסום והיה בו עניין ציבורי.

כיום פרסום באינטרנט נחשב לפרסום הרחב ביותר המגיע בכל רגע נתון לכמויות אדירות של גולשים. בעלי עסקים משקיעים משאבים רבים כדי לקדם את
מקור פרנסתם בגוגל, ופרסום חוות דעת או ביקורת שלילית, עלול לפגוע בפרנסתם בצורה משמעותית. כמו כן, קיימת חשיבות רבה לפרסום טוקבק מעליב, או תגובות משמיצות ברשתות חברתיות, כמו פייסבוק וטוויטר. כאשר מדובר בביקורת שאין בה אמת ייתכן והיא תחשב בגדר הוצאת לשון הרע.

פרסום לשון הרע
באתר זאפ

לאחרונה הגיש בעל עסק תביעה נגד בעל עסק מתחרה תביעה בגין עוולת
לשון הרע, לאחר שהמתחרה פרסם בגוגל ביקורת שלילית, מתוך כוונה לפגוע ברווחי חברה ובשם הטוב שלה, ולגרום ללקוחות לעבור אל העסק שלו.

התובעת היא חברה להספקת ציוד תקשורת משרדי, המשווקת מוצרים גם באתר אינטרנט.
הנתבעת  היא בית עסק מתחרה, כאשר חלק ניכר מהרכישות של שני בתי העסק מתבצע באמצעות אתר האינטרנט זאפ, המתמחה בהשוואת עסקים דומים.

לטענת התובעת, בתחילת שנת 2013, פורסמה באתר חוות דעת בשמה של הנתבעת, המספרת על רכישת מדפסת שלא הייתה קיימת במלאי ועיכוב בהשבת כספים ללקוח.
התובעת טענה כי בשל היות הנתבעת עסק מתחרה, היא רואה בחוות דעת השלילית והשקרית הוצאת לשון הרע, וכי אין זו הפעם היחידה שהיא הפיצה נגדה לשון הרע.

התובעת טענה כי כאשר קיבלה את הודעת הרכישה מאת עובד של הנתבעת, היא בדקה כי המדפסת אינה במלאי, פנתה אליו במייל ומיד כשלא נענה, השיבה לו את כספו.
התובעת הוכיחה באמצעות חוקר פרטי את הקשר שבין שיחת הטלפון שקדמה להזמנת המוצר לביצוע הזמנה, ואף הוכיחה את הקשר בין האדם שביצע את ההזמנה אל בית העסק המתחרה, ואת העובדה כי הפרסום נשלח מהדואר האלקטרוני של הנתבעת.

מנגד טענה הנתבעת
כי אין בחוות הדעת הוצאת לשון הרע, מכיוון שהיא מציגה חווית רכישה שלילית לגיטימית. לחלופין טענה כי עומדת לה הגנת סעיף 14 לחוק איסור לשון הרע, אמת דיברתי. לאור העובדה שהתובעת נוקטת בשיטת מצליח ואף מודה בכך, כאשר הציעה לקהל לקוחותיה מוצרים שאין ברשותה, וכי יש בעובדות המפורטות בחוות הדעת עניין ציבורי, כדי למנוע הטעייה נוספת של הצרכנים.

פרסום לשון הרע באתר שעליו מסתמכים צרכנים רבים


לאחר שמיעת טענות הצדדים, סבר בית השפט כי חוות הדעת באתר זאפ משחירה את פניה של התובעת ופוגעת באמינותה בעיני לקוחותיה. כך לגבי אי השבת הכסף במהירות, ולגבי ניסיונות שכנוע שמטרתם לשכנע את הלקוח לרכוש סחורה חלופית.


בית המשפט הדגיש כי המעשה נחשב חמור במיוחד כאשר מדובר באתר אינטרנט שעליו מסתמכים צרכנים רבים, והוא מהווה מדד אובייקטיבי בעל השפעה רבה על הצלחתו או כישלונו של עסק מסוים, ואף כל בתי העסק המשתתפים בו, מוכנים לשלם דמי מנוי עבור השתתפותם.


בנסיבות אלה קבע בית המשפט כי מדובר בפרסום פוגעני שעונה על הגדרת לשון הרע, וכי לנתבעת לא עומדת לו הגנת אמת דיברתי. על כן חייב אותה לשלם לתובעת פיצויים ללא הוכחת נזק בסך של 75,000 שקלים.


ת"א 29999-07-13

דרג עד כמה מדריך משפטי זה סייע לך 4.62 מתוך 5.0 (מספר מדרגים 34)

לשאלות בנושא
מלא/י פרטיך כאן
( הפניה ללא התחייבות)

קראו עוד בנושא
תביעת לשון הרע: חוות דעת שלילית וביקורת לקוח צרכנים
בעלת חנות ללבני נשים פנתה אל בית משפט השלום בתל אביב – יפו, והגישה תביעה נזיקית בעילת פרסום לשון הרע בסך של 75,000 שקלים, נגד לקוחה אשר פרסמה ברשת הפייסבוק חוות דעת שלילית על העסק וביקורת צרכנים. על פי עובדות התביעה, במהלך חודש יולי 2015, רכשה הנתבעת שלושה מוצרי הלבשה...
לשון הרע בחוות דעת שלילית וביקורת לקוח צרכנים
לשון הרע באתר זאפ, כיצד לקבל פיצויים בגין הוצאת דיבה?
צעיר כבן 19 שנים רכש טלפון סלולרי מחברת מחשוב גדולה, כאשר המכשיר התקלקל החברה הסירה אחריות, והצעיר בתגובה פרסם סטטוסים קשים על התנהלותה באתר האינטרנט זאפ. בית משפט השלום באשדוד נדרש להכריע האם מדובר בלשון הרע. על פי עובדות התביעה, הנתבע שהוא לקוח פרטי, רכש מהתובעת,...
קראו עוד
לשון הרע בפייסבוק - שיימינג בפייסבוק ופיצויים, אימתי?
כפי שכולנו יודעים, האינטרנט היום הוא כלי התקשורת הגדול בעולם, ומיליארדים משתמשים בו מדי יום. כמות המידע הזורמת ברשת האינטרנט היא דינאמית ובלתי נדלית. האינטרנט הפך למדיה תקשורתית שוות ערך לטלוויזיה, לרדיו ולעיתונות. במרוצת השנים, האינטרנט יצר אפשרות קלה להעביר...
קראו עוד
לשון הרע בטוקבק: האם טוקבק תגובה לכתבה יכול להקים עילה לתביעת לשון הרע?
הזכות לשם הטוב ולכבוד האדם אינה נעלמת במרחב הווירטואלי וגם פרסום טוקבקים מהווה במקרים מסוימים עילה להגשת תביעת לשון הרע, לשם כך נדרש בית המשפט להכריע האם לפרסום הטוקבק היה משקל ומשמעות, או שמדובר בפרסום חסר ערך שכל בר דעת יכול להבחין כי מדובר בדברי הבל. לבתי...
קראו עוד
לשון הרע בבלוג ובפורום באינטרנט, מתי תוגש תביעה?
בבלוג אישי באינטרנט כל אדם פרטי רשאי להביע את דעותיו בחופשיות, ולכתוב ככל העולה על רוחו, כאשר ברוב המקרים הדבר נעשה ללא פיקוח. כך גם בתגובות בפורומים השונים ברשת. חוק איסור לשון הרע קובע אחריות למקרים שבהם פורסם תוכן כלשהו שיש בו לשון הרע, כלומר שהתוכן עלול לפגוע,...
לשון הרע בבלוג ובפורום
לשון הרע בוואטסאפ - מתי כדאי להגיש תביעת פיצויים?
האם עלבונות בוואטסאפ מהוווים עילה לתביעת לשון הרע? חוק איסור לשון הרע אינו עושה הפרדה בין הטכנולוגיות המתקדמות, עולם האינטרנט, וקובע כי גם פרסומים פוגעניים במסגרת קבוצות וואטסאפ, כמו הפצת סרטונים מיניים, מהווים פגיעה בפרטיות והוצאת לשון הרע. על פי הפסיקה, פרסומים...
קראו עוד
לשון הרע snapchat – האם ניתן להגיש תביעת לשון הרע על הודעות סנאפצ'ט?
סנאפצ'ט היא אפליקציה לשיתוף הודעות חפוזות באינטרנט, שבאמצעותה ניתן לשלוח תמונות לרשימה של אנשי קשר, להקליט קטעי וידאו ולהוסיף טקסט וציורים. השולח יכול לקבוע לכמה זמן יוכל מקבל ההודעה לראות את התמונה בין שנייה לעשר שניות. לאחר מכן ההודעה תיעלם מהמכשיר של מקבל...
קראו עוד