www.libel.co.il - טל: 053-710-52-30
ברוכים הבאים לאתר לשון הרע. רוצים לדעת עוד? יש לכם שאלה? פנו אלינו ונשמח לעזור! 

לשון הרע

תביעת לשון הרע: חוות דעת שלילית וביקורת לקוח צרכנים

בעלת חנות ללבני נשים פנתה אל בית משפט השלום בתל אביב – יפו, והגישה תביעה נזיקית בעילת פרסום לשון הרע בסך של 75,000 שקלים, נגד לקוחה אשר פרסמה ברשת הפייסבוק חוות דעת שלילית על העסק וביקורת צרכנים.

על פי עובדות התביעה, במהלך חודש יולי 2015, רכשה הנתבעת שלושה מוצרי הלבשה תחתונה מחנותה של התובעת
בתל אביב. ביום למחרת, הנתבעת התחרטה והגיעה לחנות במטרה להחזיר את המוצרים. בין הצדדים התנהלה שיחה קשה, שבסופה עזבה הלקוחה את החנות מבלי להחליף את המוצרים ומבלי לקבל זיכוי בגינם.

לאחר צאתה מהחנות פרסמה הנתבעת בפייסבוק אזהרה מפני בעלת החנות, שבה המליצה לכל חברותיה ומכרותיה להתרחק מהחנות, מאחר שלא ניתן להחליף או לקבל זיכוי, למרות שהמוכרת אמרה לה בעת ביצוע העסקה כי אפשר לעשות כן.
עוד טענה שבעלת העסק שבתחילה נהגה באדיבות, כדי שתרכוש ממנה עוד מוצרים שכלל לא רצתה, נהגה עמה בגסות רוח ואף קראה לה מכוערת.

כאשר נודע לבעלת החנות על הפרסום, היא פנתה לנתבעת בהודעת פייסבוק בדרישה להסירו ואף יצרה קשר טלפוני עם אמה וביקשה ממנה לגרום לבתה להסיר את הפרסום. בחלוף זמן קצר ומשלא הוסר הפרסום הגישה תביעה זו, בטענה כי הפרסום מהווה לשון הרע שביסודו כוונה לפגוע ומקנה לה זכות לפיצויים ללא הוכחת נזק, בסך של 75,000 שקלים.


התובעת טענה כי מדובר בפרסום שקרי, שפגע בעיסוקה ובמקצועה והשפיל אותה בפני לקוחותיה. לגוף הדברים טענה כי בניגוד לנטען בפרסום, היא הבהירה לנתבעת, כי אף שאין החזרה, החלפה או זיכוי ללבני נשים, היא תסכים להחלפה של עד שני פריטים אם יוחזרו מבלי שנעשה בהם שימוש ובמצב טוב, ואף עמדה במילתה כאשר הנתבעת התייצבה בחנותה ביום למחרת.


מנגד טענה הנתבעת כי פרסומה היה בבחינת הבעת דעה לגיטימית, וכי עומדות לה הגנת אמת בפרסום לפי סעיף 14 לחוק איסור לשון הרע וכן הגנת תום הלב לפי סעיף 15 לחוק, וכי ככל שיש אי דיוקים בפרסום מדובר בזוטות. בנוסף טענה הנתבעת כי הלשון שבה השתמשה אינה מהווה לשון הרע וכי מדובר בזוטי דברים.


לבחינת התקיימותה של עוולה נזיקית של לשון הרע וקביעת תוצאותיה, בוחן בית המשפט את המקרה באמצעות ארבעה שלבים: האחד, האם הפרסום מהווה לשון הרע לפי סעיף 1 לחוק. השני, האם הדברים מהווים פרסום על פי סעיף 2 לחוק. השלישי, האם למפרסם עומדות ההגנות המפורטות בחוק. והרביעי, אם נקבע שפורסם לשון הרע ושהמפרסם אינו חוסה בצלן של ההגנות הקבועות בדין, יש לקבוע מהו הפיצוי הראוי.


ביקורת צרכנית של לקוחות היא בבחינת עניין ציבורי


לאחר שמיעת טענות הצדדים, סבר בית המשפט כי ביקורת צרכנית של לקוחות על בתי עסק ועל טיב השירות שניתן על ידם הוא בבחינת עניין ציבורי, לפיכך המחלוקת הצטמצמה לשאלה האם האמור בפרסום הוא אמת, תוך שאם יש בו אי דיוק, הוא בבחינת "פרט לוואי שאין בו פגיעה של ממש".


בית המשפט השתכנע כי בסופו של יום המוצרים לא הוחלפו
ולא ניתן לנתבעת זיכוי כספי, לפיכך חווית הקניה שתיארה בפייסבוק משקפת את שאירע ואת שחשה, על כן לנתבעת עומדת הגנת אמת בפרסום שבסעיף 14 לחוק ויש לדחות את התביעה.

עם זאת, לעניין הוצאות המשפט סבר בית המשפט כי לנוכח כוח הפגיעה העצום הטמון בפרסומים שכה קל לבצע אותם באינטרנט, ראוי לנהוג במתינות בפרסומים ובדרך ההתבטאות. גם אם בסוף הדברים נמצא כי הפרסום מבוסס וחוסה בצלן של ההגנות המנויות בחוק, הרי שנוכח דרך ההתבטאות של הנתבעת, ראוי שתישא בהוצאות המשפט שלה.


תא"מ 38585-08-15

דרג עד כמה מדריך משפטי זה סייע לך 4.53 מתוך 5.0 (מספר מדרגים 36)

לשאלות בנושא
מלא/י פרטיך כאן
( הפניה ללא התחייבות)

קראו עוד בנושא
לשון הרע באתר זאפ, כיצד לקבל פיצויים בגין הוצאת דיבה?
צעיר כבן 19 שנים רכש טלפון סלולרי מחברת מחשוב גדולה, כאשר המכשיר התקלקל החברה הסירה אחריות, והצעיר בתגובה פרסם סטטוסים קשים על התנהלותה באתר האינטרנט זאפ. בית משפט השלום באשדוד נדרש להכריע האם מדובר בלשון הרע. על פי עובדות התביעה, הנתבע שהוא לקוח פרטי, רכש מהתובעת,...
קראו עוד
לשון הרע בגוגל, מתי ניתן לתבוע פיצויים?
לשון הרע היא דבר שפרסומו עלול לפגוע במשרתו של אדם, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו. הפרסום נבדק במבחן אובייקטיבי, ובית המשפט מברר מהי המשמעות שהקורא הסביר היה מייחס לפרסום. ההגנה הטובה ביותר העומדת לזכותו של המפרסם היא שיש אמת בפרסום והיה בו עניין ציבורי. כיום פרסום...
קראו עוד
לשון הרע בפייסבוק - שיימינג בפייסבוק ופיצויים, אימתי?
כפי שכולנו יודעים, האינטרנט היום הוא כלי התקשורת הגדול בעולם, ומיליארדים משתמשים בו מדי יום. כמות המידע הזורמת ברשת האינטרנט היא דינאמית ובלתי נדלית. האינטרנט הפך למדיה תקשורתית שוות ערך לטלוויזיה, לרדיו ולעיתונות. במרוצת השנים, האינטרנט יצר אפשרות קלה להעביר...
קראו עוד
לשון הרע בטוקבק: האם טוקבק תגובה לכתבה יכול להקים עילה לתביעת לשון הרע?
הזכות לשם הטוב ולכבוד האדם אינה נעלמת במרחב הווירטואלי וגם פרסום טוקבקים מהווה במקרים מסוימים עילה להגשת תביעת לשון הרע, לשם כך נדרש בית המשפט להכריע האם לפרסום הטוקבק היה משקל ומשמעות, או שמדובר בפרסום חסר ערך שכל בר דעת יכול להבחין כי מדובר בדברי הבל. לבתי...
קראו עוד
לשון הרע בבלוג ובפורום באינטרנט, מתי תוגש תביעה?
בבלוג אישי באינטרנט כל אדם פרטי רשאי להביע את דעותיו בחופשיות, ולכתוב ככל העולה על רוחו, כאשר ברוב המקרים הדבר נעשה ללא פיקוח. כך גם בתגובות בפורומים השונים ברשת. חוק איסור לשון הרע קובע אחריות למקרים שבהם פורסם תוכן כלשהו שיש בו לשון הרע, כלומר שהתוכן עלול לפגוע,...
לשון הרע בבלוג ובפורום
לשון הרע בוואטסאפ - מתי כדאי להגיש תביעת פיצויים?
האם עלבונות בוואטסאפ מהוווים עילה לתביעת לשון הרע? חוק איסור לשון הרע אינו עושה הפרדה בין הטכנולוגיות המתקדמות, עולם האינטרנט, וקובע כי גם פרסומים פוגעניים במסגרת קבוצות וואטסאפ, כמו הפצת סרטונים מיניים, מהווים פגיעה בפרטיות והוצאת לשון הרע. על פי הפסיקה, פרסומים...
קראו עוד
לשון הרע snapchat – האם ניתן להגיש תביעת לשון הרע על הודעות סנאפצ'ט?
סנאפצ'ט היא אפליקציה לשיתוף הודעות חפוזות באינטרנט, שבאמצעותה ניתן לשלוח תמונות לרשימה של אנשי קשר, להקליט קטעי וידאו ולהוסיף טקסט וציורים. השולח יכול לקבוע לכמה זמן יוכל מקבל ההודעה לראות את התמונה בין שנייה לעשר שניות. לאחר מכן ההודעה תיעלם מהמכשיר של מקבל...
קראו עוד